تأسیس هیأت دانش آموزی در تشکیلاتی که شبکه ی نیرویی مناسبی دارند، به این صورت است که ابتدا باید کتاب نقش مربی در هیأت دانش آموزی خوانده شود. سپس مربی مناسب برای هیأت انتخاب و کادر اجرایی طرح متوسطهی اول با محوریت مسئول طرح جامع راه اندازی شود. در مرحلهی سوم کادر هیأت توسط شورا و با هدایت و حمایت مربی هیأت راه اندازی می شود. سپس برنامه ریزی و برگزاری هیأت هفتگی در دستور کار قرار می گیرد. در مرحلهی آخر به صورت مداوم برای رشد و تقویت هیأت برنامه ریزی می شود و برطرف کردن مواتع رشد و پیشرفت هیأت در جلسات مختلف به بحث و گفتگو گذاشته میشود.
حالت دوم
تأسیس هیأت دانش آموزی برای مجموعه هایی که به لحاظ نیرویی شبکهی مناسبی ندارند قدری متفاوت است. به این صورت که به صورت مستقیم از مرحله ای شروع می شود که شخصی از مربیان مسئولیت طرح جامع متوسطه ی اول را به عهده می گیرد. تعدادی از دانش آموزان مستعد برای شکل دهی شورای هیأت گردآوری شده و گام به گام مراحل طرح جامع اجرا می شود تا به حالت مطلوب برسد و آنگاه ادامهی مراحل در حالت اول پیگیری می شود.
تنور تشکیلات ما هیئت است.نون محبت اولیا به دل گرم این جوان میچسبد. اگر درست باشدهیاتش. اگر انقلابی،پرشور،با معرفت و ... باشد.
برای جریانسازی باید مجموعه ای از اتفاقات و برنامهها را به طور دقیق تعریف کنیم و آن ها را به هیئت و برنامه محرم متصل کنیم ، در ضمنِ این کار ، بین مجموعهای از افراد هم ، پیوند و ارتباط و اتصال برقرار میشود ،که میتوان از مجموع این پیوندها در راستای جریان سازی برای محرم بهره برد.
یکی از سخت ترین کارها و شاید معجزات، ایجاد محبت و تکان دادن دل انسانهاست. هیأت با فضا و محیطی که ایجاد میکند، اولاً سریع تر و ثانیاً عمیق تر،باعث گره خوردن دل نوجوان با خدا و اهل بیت می¬شود. باید توجه کرد درسنین نوجوانی که اوج غلیان احساسات و عواطف است، قالب¬ها و محیط های تربیتی باید توان جهت دادن، جذب و اقناع این حجم از عاطفه و احساس راداشته باشند تا هدفِ جذب حداکثری و پرورش نیروی انسانی محقق شود.